“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”. Het is een spreekwoord dat kennelijk geïnspireerd is door de Nederlandse dichter Van Den Vondel en kent verschillende variaties. Het woord ‘pijpkaneel’ is een in onbegrip geraakt woord voor een oude lekkernij maar in onze tijd nog altijd verbonden aan de befaamde kaneelstokken die nagenoeg op elke kermis te koop aangeboden worden.
In Vondels oorspronkelijke versie “De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel” wordt strijd om de macht als een toneelstuk neergezet en kent in deze setting diverse variaties, zoals o.a. die van William Shakespeare en Erasmus. “De wereld is een strijdtoneel, men rooft, misleid en steelt geheel” is een variatie op dit thema van de Nederlandse auteur Fré Morel.
In de kern draait het hier om een continue strijd om macht, een eeuwenoude strijd welke als een meerlagig, multidimensionaal & wereldwijd schaakspel om allesbepalende macht voorgesteld kan worden waarin van alle mogelijke middelen worden toegepast, met daarbij het credo dat het doel elk middel heiligt.
Een strategisch economisch schaakspel waarbij op politiek vlak de zetten worden gezet om zo nodig langs militaire weg te komen tot het beoogde doel. Leugens, misleiding en bedrog zijn hierbij vaste ingrediënten en gelijk als in de politieke arena spelen religieuze tegenstellingen daarbij een belangrijke rol. Het is een strijd van alle tijden, van toen, nu en – helaas – ook de toekomst.
De Duitse journalist Hubert Seipel geeft in in zijn boek Poetin, de binnenkant van de macht een indrukwekkende inkijk hoe vandaag de dag wereldmacht USA zijn invloed uitoefent in het grootste Rijk ter wereld, de Russische Federatie.