Home » Vredesonderwijs

Categoriearchief: Vredesonderwijs

Oorlog in de klas..

Op 13 februari 2019 werd onze klas bezocht door een gastdocent van de Stichting Vredesonderwijs Nederland. Op enthousiaste wijze werden de kinderen bewust gemaakt van wat oorlog met je doet. De kinderen worden bewust gemaakt van de manipulerende krachten van propaganda en gestimuleerd zelf kritisch na-te-denken over boodschappen uit de reclame of nieuws van de TV of internet. De reacties na afloop waren zonder uitzondering ontzettend positief! Een les die ik iedereen aan kan raden en zeer de moeite waard is!”

Erik Wijma, leerkracht groep 8, Theo Thijsenschool – De Vosholen/Hoogezand

Blond & Blauwe ogen?

Ze zaten relaxed achterover op hun stoelen en luisterden aandachtig, de kornuiten van de combinatiegroep 7/8 van de Driesprong. Als direct vanaf het begin waren ze er met hun aandacht bij op een enkele leerling na. Die richtte zijn blikken op de langwerpige jute zak die onder het digibord en half verscholen achter een paar kratten verscholen lag.

Ik zag ‘m haast hardop denken en kon de vraag bijna horen die op z’n lippen lag “Of daar soms geweren in zaten.” Ja, inderdaad, dat en veel meer ander authentiek materiaal sleep ik in oude kisten op een karretje mee de lokalen in. De kinderen vinden het prachtig, niet alleen de verhalen maar ook de materialen die ik op zo’n ochtend gebruik.

Met wat verhalende voorbeelden en met behulp van bordtekeningen had ik hen op weg geholpen om hun hoofd aan te zetten. Na wat voorbeelden over verdiepingen en etages, hoogte- en dieptevrees en versnellingen en vertragingen zag ik verschillende gezichtjes verrast opkijken. Het kwartje begon bij enkelen al te vallen toen ik over het verschil tussen NA-denken en ZELF-denken begon. Het verhaal kwam uiteraard op Adolf Hitler en de Tweede Wereldoorlog, daar hadden ze al alles over gehoord, sommigen hadden al een spreekbeurt daarover gemaakt. Over concentratiekampen, joodse mensen, over NAZI’s, Anne Frank, het Achterhuis en over blanke huid, blonde haren en blauwe ogen.

Ik haakte daarop in en nam de kinderen in mijn verhaal mee naar een denkbeeldig ander klaslokaal waar ook een grote groep kinderen naar m’n verhaal luisterde. In die denkbeeldige groep zat halverwege het lokaal, een meisje dat geboeid zat te luisteren. Ze was duidelijk niet blank, had geen blonde haren en ook geen blauwe ogen.

“He, hallo.. waar kom jij vandaan?” vroeg ik haar vriendelijk. “Syrië” antwoordde ze met een gulle glimlach om haar mond. “Oh, ben je op vakantie in Nederland?” antwoordde ik haar. “Nee” zei ze, “het is daar oorlog”. “Potverpielekes” zei ik “is Adolf Hitler ook bij jullie geweest? Hebben jullie dan niet goed opgelet op school? Weten jullie dan niets van over concentratiekampen, hebben jullie dan niets geleerd over die gemene Duitsers, Anne Frank en het Achterhuis? Want daar komt de oorlog van, zo leren wij dat in Nederland. Misschien dat we met zijn allen snel naar Syrië toe moeten gaan en op alle scholen daarover moeten vertellen”

Het meisje haalde haar schouders op en schudde haar hoofd, nee.. ze wisten in Syrië niets over die meneer met zijn snorretje en zijn arm omhoog, ze hadden nooit gehoord van het meisje Anne Frank, over haar schuilplek aan de Amsterdamse Prinsengracht en het Achterhuis. Ze wist eigenlijk niet goed hoe de oorlog in haar land kwam, het had volgens haar iets met bepaalde soorten geloof te maken, groepen mensen die elkaar dood maakten omdat ze niet hetzelfde geloofden. “Weet je” antwoordde ik.. “die groepen mensen, ja, die spelen zeker een rol. Die worden tegen elkaar opgehitst om ruzie te maken. Het zijn Syrische mensen die met elkaar oorlog maken waar andere groepen mensen uit andere landen zich mee gaan bemoeien en waar ook regeringen en grote bedrijven uit andere landen zich mee bemoeien. Zij geven geld voor wapens en munitie, zij betalen de haat en de oorlog en dat heeft vooral te maken met de enorme rijkdom van het land.”

Terwijl ik dit verhaal vertelde hield ik mijn ogen op de kinderen in de klas gericht en zag hier en daar al een opgetrokken wenkbrauw op de gezichtjes verschijnen. Enkelen waren al tijdens mijn verhaal op de gedachte gekomen dat oorlog meer was dan alleen WOII, en andere spelers en oorzaken moest hebben. Het zelf-denkende gehalte van de groep steeg met sprongen en na afsluiting van de ochtend waren de kinderen en de leerkracht enthousiast over de gastles. Zelf denken en niet als een mak schaap dingen NA-denken die een ander VOOR-gedacht heeft. Voordat de leerlingen me meehielpen om al het getoonde materiaal weer in m’n Twingo te laden mochten zij die het wilden zich ermee uitdossen voor een groepsfoto. Een klas vol verhalen achterlatend verliet ik het Groningse Drieborg, hopelijk tot volgend jaar.

Vredeseducatie Winschoten

protectmeGastles Vredesonderwijs Bert van Vondel op donderdag 11 februari 2016 – OBS De Waterlelie, Winschoten

“Wat een intrigerende man! Schitterende verhalen, wendingen, theorieën en wat fijn om die man te horen spreken over een onderwerp als oorlog. Met zo’n persoon mogen ze mij een week opsluiten!

Mooi om te zien hoe het beeld en het denken van mensen (kinderen groep 8) beïnvloedt kan worden middels voorbeelden, verhalen en stukjes geschiedenis uit boeken, onderzoek, etc. De betrokkenheid en enthousiasme van zowel Bert als de leerlingen heeft mij enorm geboeid en verrast. De drie en half uur zijn voorbij gevlogen en hadden als het aan ons allen had gelegen best nog wel wat uurtjes door kunnen gaan…”

Klaas Oostland, Leerkracht groep 8

Hongermonument Nederlandse slachtoffers 1914-1946 ‘Protect Me’ – Erlinde Stephanus

Gastlezingen 2015

StolpersteinMaandag, 4 mei 2015, Nijverheidskade 77 in het Groningse Wildervank. Leerlingen van basisscholen en scholen voor het voortgezet in de gemeente Veendam onthullen samen met plaatsgenoten en nabestaanden van omgekomen Joodse inwoners enkele herdenkingsstenen.

‘Strömpelstainen’ in de Groninger taal, voor de familie van Abraham van Delft die van huisnummer 77 weggevoerd en nooit meer teruggekeerd zijn.

Voorafgaand vond in het Margaretha Hardenberg Cultuurcentrum in Wildervank een herdenkingsplechtigheid plaats waarin o.a. Sipke Swierstra, burgemeester van Veendam, Dirk Mulder, directeur van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork aandacht vroegen voor het lot van de 201 omgekomen plaatsgenoten gedurende de Tweede Wereldoorlog.

Een indrukwekkende plechtigheid die opgezet én mogelijk werd door de Stichting Herdenkingsstenen Veendam  Wildervank. Deze stichting maakte het mogelijk dat in de maand april bij én door diverse scholen herdenkingsstenen geadopteerd en geplaatst werden. Voor de bijbehorende (en aan de onthulling voorafgaande) gastlezingen werd mij gevraagd invulling te geven. Als gastdocent Vredesonderwijs van Stichting Vredesonderwijs Nederland (io) verzorg ik sinds 1995 lezingen in/voor het (basis)onderwijs, verenigingen, serviceclubs en een breed scala aan organisaties. Leerlingen van het Ubbo Emmius en het Winkler Prins hebben aan deze ochtenden Vredesonderwijs vorm gegeven. Met gebruikmaking van origineel en authentiek ‘leskistmateriaal’ hebben de kinderen zich een verhelderend beeld kunnen vormen over de achtergronden van oorlogen en het leed dat deze veroorzaken.

Soldaat 4

foto: Riafragmafotografie/Ria Bouma

Diverse Scholen

 



“De kinderen hebben een leerzame ochtend gehad waarin ze erachter zijn gekomen dat je heel snel beïnvloed wordt door wat andere mensen zeggen. Bert heeft heel boeiend verteld. De kinderen hebben de hele ochtend heel geïnteresseerd zitten luisteren. Een superochtend!”

Mirjam Rossing – leerkracht groep 8 – KBS Bonifatius, Ter Apel



“Leuke les, je hebt de groep prima onder controle. Als je de kinderen een hele ochtend kunt laten luisteren, heb je het goed gedaan. Het onderwerp is moeilijk in groep 7/8, de manier waarop jij het ‘speelt’ is prima geschikt voor groep 7/8.

Henry Kruizinga – leerkracht groep 7/8 – OBS Op ‘d Esch, Sellingen



“De kinderen hebben van 9 tot 12 ademloos zitten luisteren. Het werd op een zeer boeiende / indrukwekkende manier verteld, het verhaal kwam tot leven! Een aanrader voor de bovenbouw!”

Marjan Schreuder, leerkracht groep 7-8 – Hendrik Westerschool – Oude Pekela



“Tijdens de gastles was het opvallend, dat de kinderen enorm geboeid raakten door het verhaal. Ook de kinderen die normaal gesproken meedoen met geschiedenis omdat het moet, vonden het verhaal van Bert erg interessant. Reden hiervoor zijn volgens mij: het onderwerp is zo divers en zo groot dat er voor iedereen iets interessants bij zit; de manier van vertellen van Bert is ontzettend boeiend. Hij weet het verhaal zo te brengen, dat je als luisteraar het gevoel krijgt er zelf bij te zijn geweest. Het (plaat) materiaal dat Bert meegenomen heeft is authentiek en indrukwekkend.”

Christy Tenback
, leerkracht groep 8 – Sint Vitusschool – Winschoten



“Bert vertelt op een manier dat de kinderen hier een beeld bij krijgen “een filmpje”. Het is een boeiend verhaal die leuk naar de kinderen toe vertaald is. Verder heeft deze gastles een heleboel visuele materialen. De kinderen worden op deze manier mee teruggenomen in de tijd. Het is een geweldige les die geschiedkundig en aardrijkskundig is. Het is een échte aanrader voor scholen die Bert nog niet op school hebben gehad.”

Mr. Alexander, leerkracht groep 7 – De Bouwte – Midwolda



“Aan de hand van eenvoudige voorbeelden maakt Bert van Vondel de aanleiding en verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog begrijpelijk voor de kinderen. Met humor, mimiek en enig theater weet hij de aandacht van de kinderen moeiteloos een uur lang vast te houden. Ik kan iedere school een ochtend “Bert van Vondel” aanbevelen.”

Roel, leerkracht groep 7/8 – De Parel – Muntendam



“Het verhaal is duidelijk en goed gebracht, zodat de kinderen een goed beeld hebben van het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog. Verder was er daardoor een duidelijk verband te leggen naar de Tweede Wereldoorlog. De kinderen waren zeer geïnteresseerd. Het is daarom aan te bevelen om deze gastdocent uit te nodigen.”

W. v. Diedenhoven, leerkracht groep 7/8 – De Woldrakkers – Woldendorp



“De leerlingen hebben het heel boeiend en interessant gevonden en ze hebben er veel van geleerd. Deze gastles is zeker voor herhaling vatbaar.”


Esther Kraaijeveld
, leerkracht groep 7/8 – Wirdumerdraaischool – Wirdum



“De kinderen hebben weer een hele ochtend geboeid geluisterd naar het relaas over de Eerste Wereldoorlog. Terwijl je denkt hoe lukt ze dat om er de hele ochtend bij te blijven sta je er iedere keer versteld van dat ze nu wel een hele ochtend kunnen luisteren.”

Gerrit Kazemier, leerkracht groep 7/8 – F.T. Venemaschool – Westerlee



“Het was een zeer geslaagde ochtend wat mij betreft. Het programma startte tegen 9.00 uur. Het voorbereidende werk was toen al verricht. De kinderen hebben de les, die de hele ochtend duurde, hun volle concentratie erbij gehouden. Dat heeft als oorzaak dat de stof op een zeer levendige manier wordt gebracht, als je het mij vraagt. Het is een goede manier om te zien wat voor een invloed leerkrachtgedrag kan hebben op het leergedrag van leerlingen. Wanneer ik voor de keuze sta voor een vervolg op deze les of niet, zal ik zeker ervoor kiezen mijn kinderen de kans te geven nogmaals naar de verhalen van Dhr. Van Vondel te luisteren. Wanneer er iemand is die gespecialiseerd is in de stof hebben kinderen er recht op de kennis tot zich te kunnen nemen. Een betere manier bestaat er wat mij betreft niet.”

Esther Coenraadts, leerkracht Groep 6, 7, 8 – Meester Sportel School – Nieuw Scheemda



“Je hebt de kinderen ademloos laten luisteren van 9 tot 12 en dat is op zich al een enorme prestatie. Als onderwijzer kon ik zelf ook genieten van de didactische trucks als de vergelijking tussen “dat jongetje uit Elzas-Lotharingen” en Hitler, die wraak wilden nemen. Didactisch ook sterk was dat je de leerlingen op niveau wist aan te spreken.”

Trevor Mooijman – Leerkracht groep 8 – Beukenlaanschool – Winschoten



“Een ochtend geschiedenis??? Dat kan niet!!
Wél als Bert van Vondel de 1e W.O. vertelt aan groep 7 en 8 van de Nicolaasschool.
Een toneelspel met humor, schrikmomenten en veel materiaal, maar vooral met veel informatie.
De leerlingen luisterden alsof het maar 10 minuten duurde.
Ze vonden het geweldig! Bert, bedankt! “

John van Adrichem, leerkracht groep 8 – Nicolaasschool – IJsselstein



Geschiedenisles Bert van Vondel over de Eerste Wereldoorlog.

“Het is een programma die de hele ochtend in beslag neemt. Bert neemt de kinderen “mee” in de geschiedenis. Hij weet het zo boeiend te brengen dat zelfs de leerlingen die geschiedenis maar een “saai” vak vinden geweldig meedoen. Het programma behelst een veel groter deel van de geschiedenis dan alleen WOI. Alle verbanden worden gelegd vanaf de 17e eeuw tot en met WOII. Het is leuk en leerzaam, ook ik steek er iedere keer iets van op. Gedachte die eraan ten grondslag ligt is kinderen te waarschuwen voor de afschuwelijke gevolgen van oorlog en hoe deze in “scène” worden gezet.”

 

G. Kanter, leerkracht groep 8 – Kleine Dollard – Winschoten



“Bert heeft een enorm leuke gastles gegeven.
Vorig jaar heeft deze groep ook al een ochtend les gehad. Tóch wist hij deze keer de kinderen weer te boeien door met een nieuwe insteek te komen. Iedereen zat geboeid te luisteren en er kwamen na afloop relevante vragen met als hoogtepunt natuurlijk het bekijken, vasthouden en opzetten van meegenomen materiaal. ”

Aldi Bouwmeester – leerkracht groep 8, Eexterbasisschool, Scheemda



“Smaakvol verhaal over een vergeten oorlog, die afgestemd is op de belevingswereld van de leerlingen. Kinderen leren de Eerste Wereldoorlog, maar ook het oorlogvoeren in ’t algemeen, in een veel ruimere context te bekijken, met ook een duidelijke vertaalslag naar de toekomst.

 

Tevens leren de leerlingen dat de geschiedenis altijd meerdere waarheden/perspectieven kent, dat er niet één waarheid is.

 

Al deze ingrediënten vormen een leerzaam en smaakvol geheel. Dat Bert daarnaast allerlei spullen meeneemt, maakt deze ochtend tot een onvergetelijke ‘les’ voor alle leerlingen.”

Oene de Vlugt –  leerkracht groep 7/8 – CBS Het Baken, Westerlee



“Een hele ochtend verhalen over de Eerste Wereldoorlog. Ademloos hebben wij geluisterd. Ik zeg ‘wij’, want ik wist niet wat ik hoorde. Mijn kijk op dit stukje geschiedenis is goed veranderd. En ook die van de kinderen, ze waren diep onder de indruk. De verhalen vergeten ze nooit weer.

 

Ook nu weer het bewijs dat geschiedenis leeft door het vertellen van verhalen. Super! Als het kan volgend jaar weer. Elke school zou een ochtend met Bert moeten krijgen.”

Adriana Lockhorn – leerkracht groep 8 – St. Anthonius, Sappemeer



“De leerlingen van 7/8 hebben geboeid geluisterd naar een bijzondere geschiedenisles. Vooral het gegeven dat de pestkoppen van de school ook proberen de pestkoppen van de grote mensenwereld te worden heft tot nadenken gestemd. Het besef dat alleen gezond verstand in staat is om een kettingreactie te stoppen (zoals in het verhaal helder werd gemaakt) heeft indruk gemaakt. Hartelijk dank!”

Reint Mellema – leerkracht groep 7/8 – De Mieden, Meeden



“Ik vond het een zeer geslaagde ochtend waarbij de kinderen (zonder wanklank) de hele ochtend ademloos hebben zitten luisteren. Op een begrijpelijke, humoristische manier maakt Bert van Vondel de relatie tussen WOI en WOII duidelijk. Het besef dat oorlog niet “vet of Cool” is, wordt hierbij duidelijk naar voren gebracht.”

Judith Bont – leerkracht groep 8 – CBS Maranatha, Winschoten



“Ik vond het een zéér interessante gastles. Als stagiaire heb ik deze les geobserveerd, aandachtpunten voor mij waren:

– inleiding, kern, afsluiting

– beeldvormers

– hoe de les werd vorm gegeven (algemeen)

 

De kinderen werden er goed bij betrokken. Door voorbeelden werd de oorlog eerst dicht bij de kinderen gehaald. Hierdoor werden ze betrokken en werd het herkenbaar. Voor mij was het zéér leerzaam. In het algemeen qua stof maar óók door het gebruik van beeldvormers. Leerzaam om te zien hoe leuk de kinderen dit vonden, hierdoor hield je hun aandacht”.

Evelien de Bruyne – stagiaire groep 8 – CBS Annewieke, Scheemda



“Geschiedenisles WOI, 3 december 2008 van ca. 09.00 – 12.30 uur

– Duidelijk verhaal

– Door voorbeelden (bijvoorbeeld de ‘bakker’) werden de l.l.  er duidelijk bij betrokken.

– Prima verhalenverteller – duidelijke stem

– Door bordgebruik wordt het verhaal nog begrijpelijker

– Herhalingen werken zéker door (de ander gaat dood, maar jij niet)

– Zelf ook bijzonder geïnteresseerd geluisterd

– Boodschappen van ‘zelf-nadenken’ goed overgekomen

– Kun je je voor volgend jaar al inschrijven?

 

Peter de Lange – leerkracht groep 8 – Theo Thijssenschool, Sappemeer



“Ik vond het een zeer interessant en leervol verhaal. Je staat eigenlijk verstelt over hoe je belazerd wordt. Ik vond het leuk verteld, voor zover dat kan. Goeie interactie met de kinderen en alles wordt op hun niveau uitgelegd, waardoor ze betrokken zijn. Ik schrok wel van het gelach van de kinderen om het leedvermaak. Soms moest ik ook wel eens lachen, maar dan meer om het belachelijke. Goed gedaan, ze waren bij de les en de boodschap kwam (deels) over.”

 

Paul Zantkuyl – leerkracht groep 7 – De Tandem, Zuidbroek



“De kinderen waren onder de indruk. Hopelijk hebben ze de essentie van het verhaal kunnen pakken. Voor herhaling vatbaar!”

 

Ria Bakker – leerkracht groep 6-7-8 – OBS Rhederbrug, Rhederbrug



“Het was een erg leerzame ochtend, het sprak de kinderen enorm aan, temeer omdat het ook voor de kinderen erg herkenbaar is (de ‘pestkoppen’ en de ‘meelopers’). Erg leerzaam omdat ook de huidige tijd erg herkenbaar is in het verhaal met daar ook dezelfde dreiging in. Het is een éye-opener'”.

 

Jan Feiken, leerkracht groep 8 – OBS Hendrik Wester, Oude Pekela



“Ik heb dit jaar Bert van Vondel voor de 3e keer in de klas gehad. Hij vertelt zeer boeiend over de andere kant van de wereldoorlogen, met name over WOI. Zijn manier van vertellen is erg boeiend, ook door de spullen die hij bij zich heeft. Bert leert de kinderen verder te kijken dan hun neus lang is. Niet klakkeloos aannemen, maar nádenken!. De kinderen hebben van 09.00 tot 12.15 uur geïnteresseerd zitten luisteren en vooral kijken (en nadenken?)”.

 

Suzan Walvius, leerkracht groep 7/8 – CBS Het Gebint, Sellingen



“Het geheel sprak de kinderen erg aan. Ze vonden het erg interessant, dat merkte je wel aan de rust in de groep en het enthousiasme. Ik denk dat het goed is om de koppeling te blijven maken met een voorbeeld uit de belevingswereld van de kinderen, dat doe je al heel veel. Leuk!”.

 

Annet, leerkracht groep 8 – OBS De Beukenlaan, Winschoten



“De leerlingen hebben de hele ochtend geboeid geluisterd naar de interessante les van Bert over de Eerste Wereldoorlog. Een geweldige geschiedenisles op niveau van de leerlingen. Deze gastles is een echte aanrader!”.

 

Lydia Wieringa-Wemmenhove, leerkracht groep 7/8 – OBS De Vlonder, Wedde



“De leerlingen vonden het erg leuk en boeiend. Het verhaal werd echt tot leven gebracht door “de plaatjes in het hoofd” en de tekeningen op het bord”

Kim Postema – Stagiaire OBS de Springplank, Eexterveen



“Wat ik met name heel goed vond was de manier waarop “oorlog” inzichtelijk wordt gemaakt. Kinderen leren inzien dat oorlog niet zomaar ontstaat. Daarbij wordt het voor kinderen heel duidelijk gemaakt door vergelijkingen met zaken waar ze dagelijks mee te maken hebben (voetbal, pesten, computerspelletjes, etc). Heel boeiend vertelt, kinderen zijn erg geboeid. En natuurlijk al het aanschouwelijk materiaal was fantastisch!”.

Margriet Brouwer – leerkracht groep 7/8 – OBS De Springplank, Eexterveen



“Ik vond het zeer leuk om te zien hoe jij de kinderen 3 uur lang weet te boeien. Vooral na de pauze werd het interessant voor de kinderen (kogels, geweren..). Ook zeer leuk waren die schrikmomenten en voor de leerkracht is het ook leuk dat er af en toe iets nieuws tussen zit”

 

Christa – leerkracht groep 8 – OBS ’t Jaarfke, Scheemda



“Boeiend, leuk, ontdekkend! De kinderen hebben een hele interessante geschiedenisles gekregen, een douche waar zeker iets van blijft hangen. Ook ik was bij tijd en wijle verwonderd en verbijsterd. “Je moet niet alles geloven wat je hoort, of ziet of leest. Zélf nadenken, Altijd!”

 

Irma de Jong – leerkracht groep 7/8 – Hendrik Westerschool, Oude Pekela



“Een boeiende morgen. Een hele morgen luisteren en tóch was het voor de leerlingen géén probleem. Het verhaal werd vol afwisseling verteld. Reacties van de leerlingen aan het eind van de morgen: ‘Dit was Leuk!’.”

Alie van Sloten – leerkracht groep 7/8, CBS De Loopplank, Blijham



“Een ‘Geschiedenisdouche’, die de hele ochtend doorgaat. De kinderen van groep 7/8 waren zeer geboeid. Met verrassende effecten weet hij de kinderen bij de les te houden. De onderwerpen die Bert behandelt geven een zeer uitgebreid beeld en soms ook een ander beeld van de Eerste (en Tweede) Wereldoorlog. Een aanrader!

Elke school zou Bert eens over de vloer moeten hebben.”

 

Jan Suk – leerkracht groep 7/8 – CBS De 7-Sprong, Oude Pekela



“Alweer voor de 2e keer een zeer geschikte les voor alle leerlingen van groep 6/7/8. De hele ochtend geboeid luisteren naar interessante verhalen over oorlogen, dat is wat mijn klas vanmorgen heeft beleefd. Door de manier van vertellen waren alle leerlingen bij de les.

Een ochtend vol bordtekeningen, voorbeelden m.b.v. leerlingen, echt materiaal waar alle leerlingen aan mochten zitten! Goede samenvatting aan het eind van de les, er is erg veel informatie verteld. Kortom: Een zéér leerzame ochtend, die zeker voor herhaling vatbaar is.”

Esther Coenraadts, leerkracht groep 6/7/8 – Meester Sportelschool – Nieuw Scheemda



“Een ochtend lang geschiedenis. Voor veel leerlingen geen prettig vooruitzicht. Tóch na een ochtend geboeid te hebben geluisterd, zeer positieve reacties. Je weet met een best wel ingewikkeld verhaal de aandacht van de leerlingen een hele ochtend vast te houden en je zet ze aan het denken.

Ik hoop dat we volgend jaar weer op je komst kunnen rekenen.”

 

Menno Lesterhuis, leerkracht groep 8 – OBS De Linde – Nieuwe Pekela



“Een boeiende en leerzame ochtend. De kinderen waren van begin tot het eind geboeid door het verhaal. De andere kant van de oorlog wordt duidelijk gemaakt.”

 

Anke v.d. Vegt, leerkracht groep 7/8 – CBS De Zaaier – Vlagtwedde



“Op een hele andere manier geschiedenis krijgen en dan ook nog een hele ochtend. De een roept direkt “joepie” en een ander denkt “bléh”. De uitkomst na 3 uur is dat alle leerlingen geboeid geluisterd hebben. Bert vertelt op een leuke, grappige en boeiende manier over de oorlog. We (incl. de juf) hebben zeer veel geleerd vanmorgen.

Bert, bedankt en graag tot volgend jaar.”

 

Petra Swarts, leerkracht groep 7/8 – CBS De Wegwijzer – Vlagtwedde



“Een drukke “kletsgrage” groep kan tóch een hele ochtend naar het verhaal van Bert luisteren. Dat heeft vooral met Bert te maken. Met zijn leuke voorbeelden en materialen weet hij de aandacht steeds weer te “pakken”.

Bedankt.”

 

Jan Paul Siebelink, leerkracht groep 7/8 – OBS De Bouwte – Midwolda



“Een indrukwekkend verhaal over de oorzaken en gevolgen tot de uiteindelijke laatsteoorlogen. Heel veel verbanden worden gelegd en zelfs mij is veel duidelijker geworden, maar ik heb ook heel veel vraagtekens gekregen. Het zet je aan het denken.”

 

Aad v.d. Graaf – leerkracht groep 7/8, Oosterschool, Bellingwolde



“Onze groep 8 heeft weer genoten van een fantastische ‘geschiedenisochtend’! Op een boeiende, humoristische manier weet Bert van Vondel moeilijke episodes uit onze geschiedenis aan de kinderen uit te leggen. Door veel interactie met de leerlingen en een actief gebruik van het digitale bord blijft de les de hele ochtend spannend. Ik hoop dat Bert geslaagd is in zijn opzet om de kinderen bewust te laten nadenken over alles wat met oorlog heeft te maken. Want na alle ‘uitwedstrijden’ van de afgelopen jaren zou er zo weer eens een ‘thuiswedstrijd’ kunnen volgen! Tenzij….”

 

J.W. van der Steege – leerkracht groep 8, CBS Groen van Prinstererschool, Nieuwe Pekela



“Leuke informatieve lesochtend die een oorlog belicht waar niet veel over bekend is. De Eerste Wereldoorlog is een oorlog waar je niet veel over hoort. Na deze ochtend is duidelijk hoe het kan dat zoiets ontstaat en hoe het ontstaat. De kinderen waren de hele tijd geboeid.”

 

Marten Bult – leerkracht groep 8, OBS Catamaran, Groningen (stad)



“De hele ochtend hebben de kinderen van beide groepen aandachtig geluisterd, gelachen en nagedacht over verschillende onderwerpen van de geschiedenis. Het was een rijk gevulde ochtend waarin in een hoog tempo veel informatie, foto’s, beelden, verhalen, materialen en ingrijpende “nadenkmomenten” centraal stonden. De kinderen en leerkracht zullen hier zeker over napraten!´

 

Anneke Huitsing-Terpstra – leerkracht groep 7/8, CBS de Höchte, Alteveer (Gn)



“Enorm Boeiend! Geweldige opbouw waardoor de kinderen gaandeweg de ‘tijdreis’ maken van ca. 1850 tot nu. Zo nu en dan Bert Vischer-achtige taferelen. Op niveau van de leeftijdsgroep (7/8). Ik denk dat de kinderen er wel een andere kijk van hebben gekregen. Een andere kijk op – oorlog – graag nog eens een hele ochtend beleven!”

 

Cathalijne Hemelt – leerkracht groep 7/8, OBS de Badde, Musselkanaal



“Ook voor mij was het een leerzame morgen. Heel veel dingen waren nieuw voor mij. Onvoorstelbaar met hoeveel enthousiasme je dit doet. Om zo de aandacht van de kinderen vast te houden is geweldig.”

Joke v.d. Vegt – leerkracht groep 7/8, CBS G. Damschool, Stadskanaal



“De manier waarop Bert v. Vondel de leerlingen weet te boeien is geweldig. Door zijn manier van vertellen blijven de leerlingen van begin tot eind geboeid. Hij laat de leerlingen inzien dat de ‘waarheid’ zoals die aangeleerd is héél anders blijkt te zijn. Het is een echter aanrader voor een super gastles over WOI. Een verrijking voor de geschiedenisles.  Geweldig en bedankt!.Tot volgend jaar.”

 

Alexander Schipper – leerkracht groep 8, OBS De Wiekslag, Blijham



“Ook deze ochtend was het zeer informatief, boeiend en ook heel veel en met passie gebracht! Vast niet alles blijft hangen maar ongetwijfeld genoeg om een goed beeld over oorlogen WOI en WOII te hebben.”

 

Richard de Vries – leerkracht groep 8, OBS De Tweemaster, Winschoten



“Na deze ochtend, die als een komeet voorbij vloog, waren al mijn denkbeelden over de oorlogen in de afgelopen eeuw door elkaar gesmeten. Samen met de kinderen kon ik hartelijk lachen om de gebruikte voorbeelden. Achteraf is dat juist ook het meest absurd. Het motto na deze ochtend die mij, en de kinderen wellicht ook, bij zal blijven: “Blijf kritisch kijken naar de denkbeelden in de samenleving en durf bij te stellen”.”

 

Bernard Bunskoek – leerkracht groep 7/8, CBS De Regenboog, Onstwedde



“Stop, Denk, Doe of Laat! Ook dit schooljaar is Bert van Vondel bij mij in de groep geweest als gastdocent. Bert vertelt de kinderen ondermeer welke ‘ingrediënten’ nodig zijn om een gewapend conflict of een oorlog te kunnen maken. Hij maakt de kinderen tevens duidelijk hoe het ene conflict vaak weer de aanleiding is tot een volgend conflict. Centraal thema daarbij is de periode voorafgaande en volgend op de Eerste Wereldoorlog. Bert heeft veel research verricht met betrekking tot dit tijdperk en hij komt met feiten die je niet terugvindt in de (school)geschiedenisboekjes. Als je Bert voor de klas bezig ziet, is hij zowel aan het doceren als aan het acteren. Het is alsof je naar een voorstelling kijkt; de kinderen hangen aan z’n lippen. Bert vertelt heel plastisch, daarnaast wordt veel duidelijk gemaakt aan de hand van meegebrachte attributen en documenten. Ook zie je Bert handig gebruik maken van het digitale schoolbord. Tijdens zijn ‘optreden’ verwijst Bert constant naar actuele gebeurtenissen en dat maakt de materie voor de kinderen begrijpelijk. Aan de hand van de vaak gruwelijke feiten uit het verleden, wil Bert de kinderen duidelijk maken dat zaken die als waarheid worden gepresenteerd vaak de nodige nuance behoeven. (Kortom, wee kritisch en denk zelf na!)

Bert spreekt in zijn lessen veel over de ‘dompies’ en ‘pestkoppen’, ook geeft hij aan dat je deze types op diverse niveaus aantreft. Dit gegeven verdient in de dagelijkse (onderwijs)praktijk zeker de nodige aandacht.

 

Bert, je bent een bron van inspiratie en ik hoop je volgend jaar op school weer te mogen ontmoeten.”

 

Ronald de Lange – leerkracht groep 8a, OBS Feiko Clock, Oude Pekela



“Gastles Eerste Wereldoorlog.

 

Echt een indrukwekkende geschiedenisles! Door de enthousiaste manier van vertellen, het gebruik van verschillende materialen en het maken van veel tekeningen, waren de leerlingen erg geïnteresseerd. Ook de switch tussen humor en ernst vond ik erg mooi. Hoewel de onderwerpen vaak met grapjes werden gebracht, werden er ook voorbeelden gegeven van de pijn en het verdriet dat een oorlog met zich meebrengt. De verhalen werden verteld vanuit meerdere oogpunten en de leerlingen konden daardoor multi-perspectivisch naar het onderwerp kijken. Hierdoor konden ze zich in meerdere personen/partijen verplaatsen. De koppeling en vergelijking met bijvoorbeeld voetbal en brood, maakte de stof een stuk makkelijker om te begrijpen.

Lessen zoals deze zouden de leerlingen vaker moeten krijgen, zodat de stof nog beter blijft hangen. Ik heb ervan genoten.”

 

Evelyn van Haren – PABO-studente – De Eekhorst te Assen/ OBS Feiko Clock, Oude Pekela



“Indrukwekkend – Andere kijk op de geschiedenis – Je ziet dat de ‘er zal wel niet aan zijn’ houding tijdens de les verandert en bij 90% omslaat in belangstelling / verwondering. – De hele morgen ‘werkend’ via het principe ‘luisteren, ik bepaal wat er gebeurt’ en dat gaat goed! – Heel veel informatie, misschien te veel maar de essentie ‘wees kritisch’ blijft hangen.”

 

Bert Jansen – leerkracht groep 8b, OBS Feiko Clock, Oude Pekela



“Bert van Vondel brengt op een boeiende en aansprekende manier de leerlingen mee naar de tijd van de wereldoorlogen. De hele ochtend kunnen de leerlingen het opbrengen om naar het verhaal te luisteren. De leerlingen worden bewust gemaakt over beelden en betekenissen die er aan vast kleven. Of die er door anderen aan vast geplakt worden. Ik vond het een eye-opener die leerlingen misschien zelfstandiger maakt bij het maken van keuzes die in de toekomst nog gemaakt moeten worden.”

 

Eddy Opheikens – leerkracht, ODS ‘t Zonnedal, Alteveer



“Twee jaar geleden heb ik voor het eerst het verhaal van B. van Vondel gehoord en was diep onder de indruk. Ik had niet gedacht dat ik een tweede keer nog méér onder de indruk zou zijn. Dus wel! Het verhaal geeft mij een ander inzicht om de geschiedenis te bekijken. De kinderen hebben 3,5 uur ademloos geluisterd! De ochtend was meer dan leerzaam en geslaagd. Het leert ons anders denken en ons misschien te behoeden voor fouten uit het verleden..”

 

Lieneke Slim – leerkracht groep 7/8, CBS Anne de Vries, Stadskanaal



“Een geschiedenisles van 3 uur die voorbij vloog.”

 

Sjef Kersse – leerkracht groep 8, OBS Musselhorst, Musselkanaal



“Bert heeft de hele ochtend een gastles gegeven over de eerste wereldoorlog. Bert kan bevlogen vertellen. De kinderen hebben een leerzame ochtend gehad. Vaak komt de eerste W.O. weinig aan bod in de geschiedenisboeken. Om de eerste W.O. begrijpelijk te maken moeten de kinderen meer over “randvoorwaarden” kennis hebben. Bert had zelf een aantal historische voorwerpen meegebracht. Dit maakte het geheel erg aanschouwelijk. Sommige onderdelen van de gastles waren voor mij ook nieuw.”

 

Karel Raghoebar – leerkracht groep 8, OBS ‘t Heidemeer, Sappemeer



“We hebben ontzettend genoten van het verhaal. We hebben heel veel van je geleerd over wat je wel moet geloven en niet moet geloven. Dat je door mensen die kwaadwillend zijn vreselijk bedonderd kunt worden.

 

Het is een gave om de aandacht van de kinderen zo lang vast te kunnen houden. Bedankt!”

 

Jouke Miedema – leerkracht groep 8, OBS De Uilenburcht, Beerta



“Een verhelderende kijk op oorlog!!  Aparte manier van vertellen over een periode in onze geschiedenis, waardoor de kinderen van begin tot einde geboeid luisteren.”

 

Ellen Sloots – leerkracht groep 7/8, OBS Mr. Neuteboomschool, Stadskanaal



“De Eerste Wereldoorlog door dhr. Van Vondel. De kinderen van groep 8 hebben van 09.00 tot 12.00 uur geboeid geluisterd naar een “meester” verteller met ontzettend veel kennis van zaken.

 

Tot over twee jaar!”

 

Hanjo Borgman – leerkracht groep 8, CBS St. Anthonius, Musselkanaal



“Geweldige voordracht!

-snel

– veel informatie, grote lijnen heel duidelijk

– belangrijke boodschap: ‘geloof niet alles, denk na, controleer!

Een heel zinvolle ochtend, waarbij – ik hoop – de leerlingen leren van jouw verhaal. ‘Pestventjes’ verpesten heel veel, voor heel veel mensen en de dompies voeren uit. Hopelijk wil niemand meer een ‘dompie’ zijn!”

 

Erna Woltinge – leerkracht groep 8, KBS Mgr. Bekkersschool, Veendam



“Bert van Vondel geeft de kinderen een nieuwe kijk op hun manier van denken. Jij leert ze dat niet alles is wat het lijkt. Het ontstaan van oorlogen in het algemeen, met de 1e wereldoorlog als uitgangspunt. De kinderen hebben ‘ademloos’ geluisterd”.

 

Evelien Pinxterhuis – leerkracht groep 7/8, OBS De Clockeslag, Vlagtwedde



“Duidelijk, oorspronkelijk beeld van de 1e wereldoorlog gegeven. Leerlingen laten zien dat oorlog zinloos is. Altijd kritisch kijken naar bepaalde ontwikkelingen. Je kunt altijd misleid worden”.

Roel, leerkracht groep 7/8 – CBS De Parel, Muntendam



“Top! Niet zomaar een ‘les’ over de Eerste Wereldoorlog maar een ‘denkervaring’ waarin de kinderen uitgedaagd worden om na te denken over wat ze weten, wat ze denken te weten en wat ze denken te denken. Een belangrijke leer- en denkervaring voor jongvolwassenen waarvan over niet al te lange tijd verwacht wordt dat ze autonoom denken. Een boeiende confrontatie; een glimlach; een bulderlach; een frons; kippenvel; een open mond: enkele reacties die elkaar binnen enkele minuten opvolgen.”

Harwin Kuntkes – leerkracht groep 7/8, OBS Parkwijkschool, Stadskanaal

CBS Gabriël Dam – Stadskanaal

“Het was een leerzame ochtend. De aandacht van de leerlingen had je. Ze hebben er wel iets van geleerd, ik weet zeker dat velen ven hen hierover na gaan denken. Bedankt!”

Joke v.d. Vegt – leerkracht groep 8 – CBS Gabriël Damschool, Stadskanaal

OBS Theo Thijssen – Boven Pekela

“Een zeer duidelijk verhaal. Op bepaalde punten (op een goede manier) erg confronterend waardoor het geconcretiseerd wordt voor de kinderen. Houdt dat erin!! Humoristisch gebracht. De boodschap vaak en duidelijk uitgesproken. Goed om dat te herhalen. Mooie visuele ondersteuning d.m.v. digibord, tekeningen en materiaal. Mooie koppeling: pestventjes & dompies => begin van groot en klein kwaad. Een erg interessante ochtend, die (hopelijk) kinderen aan het denken heeft gezet. Mij heeft het zéker aan het denken gezet!”.

Linda de Jonge, leerkracht groep 8 – OBS Theo Thijssenschool, Boven Pekela

CBS De Höchte – Alteveer

“Na een activerende ochtend zijn de kinderen met “stof-tot-denken” naar huis gegaan. Het is goed dat dit thema op scholen wordt besproken. Kinderen gingen al tijdens de les na-denken over de echte betekenis van oorlog. Er was heel veel informatie, interactie en actie gedurende de hele les. Niet alles zal blijven hangen bij alle kinderen maar de kern zullen we vast nog over napraten. Bedankt!”

Anneke Huitsing, leerkracht groep 7/8 – CBS De Höchte, Alteveer

OBS Beukenlaanschool – Winschoten

“Een fantastische morgen. Leerzaam, voor de rest van hun leven hebben ze er wat aan! Jouw bevlogen manier van vertellen en je kennis van zaken hebben volgens mij weel losgemaakt bij de kinderen. Het doel is volgens mij bereikt. Ook de materialen die je bij je had spraken de leerlingen erg aan. Prima, leerzame morgen!!”.

Bruny Kapper, leerkracht groep 8 – OBS Beukenlaanschool, Winschoten

OBS Oosterschool – Bellingwolde

“Een les over oorlog in het algemeen. Bert is een uitstekend verteller die kans ziet een klas een volledige ochtend te boeien. Zelf was ik bang dat het verhaal gelijk zou zijn aan de vorige keer maar de insteek was volledig anders. Ook ik heb geboeid geluisterd. Als het mogelijk is nodig ik hem een volgend keer zeker weer uit”.

Aad v.d. Graaf, leerkracht groep 8 – OBS Oosterschool, Bellingwoldex