Nog maar kort geleden hadden miljoenen mensen geen voorstelling bij de letter/cijfer combinatie MH17, ze konden daar geen plaatje van maken. Nu, dankzij de massamedia wel! Met Charlie Hebdo idem dito. Wie had er ooit van dit in de marge opererende blad gehoord? Hoe veel mensen herkennen nu de naam nog. Weinigen die dit in Parijs geproduceerde satirische blad verbonden met Vrijheid van Meningsuiting.
Bert van Vondel – vrijdenker
Op 7 januari 2015 haalde het spot- en satireblad Charlie Hebdo binnen enkele uren de voorpagina’s van nagenoeg alle kranten, niet weg te slaan uit alle media. Binnen no-time konden miljoenen mensen dank zij de massamedia een plaatje maken en hadden een voorstelling gekregen van wat er op 7 januari 2015 in Parijs had plaatsgevonden. Vanaf dat ogenblik gingen de ontwikkelingen razendsnel, binnen 4 dagen liepen regeringsleiders gearmd door het centrum van Parijs, tegen ‘Islamofobie’ en.. miljoenen marcheerden mee, niet alleen in Parijs maar in heel Europa. Het resultaat was Islamofobie, de tegenstellingen zijn alleen maar groter geworden, evenals de angst en argwaan. Dat Charlie Hebdo op de omslag van de speciale miljoenenoplage een karikatuur van de profeet Mohammed afbeeldde heeft niets te maken met Vrijheid van Meningsuiting, maar alles met manipulatie en misleiding en is olie op het vuur gooien. Het is een eeuwenoud gegeven.. actie roept reactie op!
“our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested…”
Edward L. Bernays, de Amerikaanse Joseph Goebbels in WWI
Geloof niet alles wat u leest, hoort, ziet of men u wil laten geloven. Datgene wat u weet of denkt te weten is het resultaat van bewust gecreëerde emotie. Wat is (werkelijk!) waar? Laat u niet meeslepen. Misleiding en Bedrog staan aan de wieg van haat, vergelding en vernietiging. Alles is emotie! In de (oorlogs-)propaganda wordt deze kennis tot in het uiterste misbruikt. Angst roept een snelle emotionele impulsreactie op, een eerste en oppervlakkige reactie die niet perse juist hoeft te zijn. ‘Waarheid’ en ‘Leugen’ zijn gecreëerde begrippen en maken beide onderdeel uit van de Werkelijkheid! Het is aan de kritische onderzoeker om te blijven zoeken naar kernen van waarheid, oprechtheid, en eerlijkheid.
Het is de opdracht aan de media, aldus hoogleraar internationale communicatie Prof. Dr. Cees J. Hamelink, om niet klakkeloos alles gedachteloos over te nemen maar onderzoek te verrichten en zich niet schuldig te maken aan het verspreiden van onwaarheden of zo hij het noemde mediaplichtigheid. Vraag uzelf bij alles af: is het waarheid en WELKE waarheid of fictie en probeer uzelf af te vragen wie uiteindelijk profiteert??
Onthoudt in alles: Lügen haben kurze Beine (de leugen is in no time de wereld rond)