Home » Vredesonderwijs (Pagina 4)

Categoriearchief: Vredesonderwijs

Vredesonderwijs CBS de Vossenburcht, Winschoten

Woensdagmorgen, 5 april 2017, gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland de kinderen van groep 8 een onderdompeling in wereld- en oorlogsgeschiedenis. Door zijn enthousiasme en manier van vertellen hield hij de leerlingen de hele ochtend geboeid bij de les. Hij had ook dit jaar weer veel originele spullen bij zich en 6 sterke leerlingen hielpen maar wat graag om alles de klas in en weer uit te brengen. Van alles kwam er uit de kisten, dozen en zakken zoals geweren en helmen maar ook documenten en kranten uit de oorlogen waar hij over sprak.

Geschiedenis is een vertelvak”  is zijn motto en dat is hem ook deze keer weer goed gelukt, de kinderen waren de hele ochtend geboeid. Bert leert de leerlingen op een andere manier kijken, vertelt ze over het verschil tussen denken en weten en vooral ook.. dat ze niet alles klakkeloos moeten geloven, kritisch moeten zijn en zelf onderzoek moeten doen, “de leugen wordt met dezelfde letters geschreven als waarheid” en er wordt wat afgelogen!

“Bert is een graag geziene gastdocent bij ons op school. Al jaren weet hij de leerlingen van groep 8 te boeien met zijn leerzame, boeiende en op z’n tijd ook humoristische manier van lesgeven over Vredesonderwijs. De meeste leerlingen hangen aan zijn lippen. Bert probeert de leerlingen zelf te laten denken en niet klakkeloos te geloven wat je ziet of hoort.

Het is elk jaar weer een geweldige morgen. Hij weet aan te zetten tot denken, en toch blijkt altijd weer hoe beïnvloedbaar we zijn en hoe makkelijk we toch ‘de leider en de media volgen. Deze gastles geeft veel stof tot denken en inzichten er er wordt zeker nog vaker over gesproken in de groep.

Volgend schooljaar zijn we zeker weer van de partij!”

Feika Stuut, leerkracht groep 8, CBS de Vossenburcht, Winschoten

Vredesonderwijs St. Anthonius, Sappemeer

Maandag 3 april 2017 gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland, aan de kinderen van groep 8 van de St. Anthoniusschool in Sappemeer een ochtend lang Vredesonderwijs. Bert maakt er elk jaar een soort van cabaret van. Door zijn beeldende manier van lesgeven weet hij de kinderen helemaal mee te nemen in het verhaal. Hij zet de leerlingen onder een geschiedenisdouche, vertelt over Verdiepingen, Versnellingen, over Sinterklaas en heeft het over ZELF-denken. Bert geeft voorbeelden van manipulatie, leugens en list uit eerdere oorlogen, over het gruwelijke propaganda-zeepsprookje uit de Eerste Wereldoorlog en laat ook in deze groep het heilige hout rond gaan. Een enthousiaste groep kinderen die ook daadwerkelijk en aantoonbaar de essentie van zijn verhaal wisten uit te filteren: geloof niet zomaar iets, maar controleer alles!

“Bert, bedankt voor weer een leerzame ochtend waarin de kinderen een reis maken door de geschiedenis. Waarin ze leren zelf-te-denken. Je hebt veel materialen meegenomen, waardoor het allemaal nog meer tot leven komt. Elk kind zou deze reis met Bert moeten beleven.”

Roos Claassen, leerkracht groep 8, St. Anthonius. Sappemeer

Vredesonderwijs CBS Sjaloom, Meeden

Op donderdag 23 maart 2017 stond Bert van Vondel voor groep 7/8 om een gastles te verzorgen over oorlog en vrede. Alle leerlingen werden door hem onder een geschiedenisdouche gezet. Door zijn boeiende wijze van vertellen en kennis wist hij kinderen en leerkracht de hele ochtend bij de les te houden. “Je denkt dat je denkt, maar dat is een gedachte. Je denkt na wat een ander voorgedacht heeft” kwam op het digibord tevoorschijn, gevolgd door apenapenapenna

Hij had het over des-kundigen, versnellingsbak, verdieping en hoogtevrees, dingen waarbij je niet gauw de verbinding zou leggen naar Vredesonderwijs. Zelfs Sinterklaas & Dikke Piet, Grote Smurf en een Rode Regenboog kwamen voorbij. Hij zette de kinderen aan om – in plaats van na-te-denkenzelf-te-denken.

De kinderen als soldaat, met helm, geweer en wapen en Bert die als nepgeneraal speels commando’s geeft, ‘Helm op, Helm af’. Het Heilige Hout doet zijn ronde door de klas en zelfs een peloton kinderen marcheert de de klas uit. Iedereen is onder de indruk van zijn verhaal, zijn voorbeelden en de vele authentieke materialen die de kinderen mogen zien en aanraken. Eigenlijk is het geen gastles, maar een beleving.

“Een interessante en leerzame ochtend. Bert is veel aan het woord, ik heb mij er over verwonderd hoe lang de kinderen aandachtig geluisterd hebben. De kinderen zijn de hele ochtend betrokken geweest. De vele materialen zijn interessant en maken indruk!”

Corianne de Jonge, leerkracht groep 7/8, CBS Sjaloom, Meeden

Vredesonderwijs ‘De Vosholen’, Hoogezand

Op woensdag 22 maart 2017 stond Bert van Vondel voor groep 8. De 24 leerlingen werden ondergedompeld in een geschiedenisdouche over oorlog en vrede, over zelf denken en kritisch zijn en blijven. Bert is een boeiende verteller en met zijn kennis wist hij kinderen en leerkracht vanaf het eerste moment te boeien. “Denken dat je denkt, terwijl je gedachten na-denkt die anderen je eigenlijk voor-gedacht hebben”.. stond op het digibord te lezen. Hij had het over ‘verdieping’ en ‘hoogtevrees’, over de Rode Regenboog, Sinterklaas & Dikke Piet en ook het Heilige Hout kwam langs. Bert had het over echt- en nepnieuws, over leugens, waarheid en bedrog. De kinderen als soldaat, met helm, geweer en wapen en Bert die als generaal speels de knoet zwaait, ‘Helm op, Helm af’.

De ‘Stars & Stripes Forever’, hand aan de plooi, op de borst en in de lucht. De kinderen zijn onder indruk van zijn verhaal, zijn voorbeelden en de vele authentieke materialen die de kinderen mogen zien en aanraken. Eigenlijk is het geen gastles, maar een beleving.

“Wederom (misschien wel voor de 10e keer) het verhaal van Bert van Vondel gehoord. Hij krijgt het voor elkaar om van 08.30 tot 12.30 uur de kinderen geboeid te laten luisteren. Zijn belangrijkste thema om zelf te denken, komt duidelijk naar voren. Bij de mars bleef toch ca. 70% zitten. Kinderen hebben nieuwe dingen gehoord. We hopen dat ze later in hun leven kritisch blijven denken en alle verhalen die ze horen tegen het licht houden”

Peter de Lange, leerkracht groep 8, De Vosholen, Hoogezand

Vredesonderwijs De Lichtboei, Oostwold

Vrijdagmorgen, 17 maart 2017, gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland de kinderen van groep 8 een soort van geschiedenisdouche. Op een enthousiaste wijze gaf hij de leerlingen een ochtend lang Vredesonderwijs. Hij had veel authentieke voorwerpen meegenomen, zoals geweren en helmen maar ook documenten en kranten uit de oorlogen waar hij over sprak. “Geschiedenis is een vertelvak”  is zijn motto en dat is hem ook goed gelukt, de kinderen waren de hele ochtend geboeid. De kinderen leerden over het verschil tussen denken en weten, dat leugens geschreven worden met dezelfde letters en woorden en dat niet alleen waarheid maar ook leugens deel uitmaken van de werkelijkheid.

“Door veel interactie, afbeeldingen, tekeningen, makkelijke taal en veel materialen leefde het voor de kinderen. Zij hebben zeker veel geleerd en in de pauze hoorde ik veel positieve geluiden. Bert had het overzicht over de hele groep en iedereen had de aandacht bij de verhalen. Erg interessant!”

Janine Westers, leerkracht groep 8, CBS De Lichtboei, Oostwold

Vredesonderwijs OBS Drieborg

Vrijdagmorgen, 10 maart 2017, gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland de kinderen van groep 7/8 een soort van geschiedenisvoorstelling. Door zijn enthousiasme en manier waarop hij zijn verhaal presenteerde hield hij de leerlingen de hele ochtend geboeid bij de les. Hij had veel authentieke voorwerpen meegenomen, zoals geweren en helmen maar ook documenten en kranten uit de oorlogen waar hij over sprak. “Geschiedenis is een vertelvak”  is zijn motto en dat is hem ook goed gelukt, de kinderen hingen de hele ochtend aan zijn lippen. De kinderen leerden op een andere manier kijken, over het verschil tussen denken en weten. Dat niet alles wat verteld wordt klakkeloos geloofd moet worden en dat leugens geschreven worden met dezelfde letters.

“Prachtig verhaal!

Ondanks dat de kinderen de hele ochtend hebben moeten luisteren, waren ze tot het einde toe geboeid. Mooie voorbeelden met metaforen zodat de oorlogsgeschiedenis tot de verbeelding spreekt. De kinderen worden tot denken gezet. Laat je verrassen!

Wat hebben de kinderen geleerd? “Geloof niet alles”

Anneke Kliphuis, Leerkracht groep 7/8 OBS Drieborg

Lizzie van Zyl – het meisje van de Oorlog

“Wie kent het meisje dat zo bekend geworden is door de oorlog?” vraagt hij aan de leerlingen van groep acht. Een meisje met lang blond haar steekt haar vinger op. “Anne Frank” antwoord ze en de rest van de klas knikt met het hoofd. “Ja, goed zo” zegt hij en vraagt dan “Uit welke oorlog?” vraagt hij dan “De Tweede Wereldoorlog” zegt ze.

“Ken je het meisje ook dat zo bekend geworden is door de Eerste Wereldoorlog?” vraagt hij dan. Oei, da’s een lastige vraag, dat weet ze niet, ze kijkt even naar links en rechts maar haar klasgenootjes trekken allemaal de schouders op. “Misschien ook Anne Frank?” probeert ze. “Nee”, zegt hij, “dat gaat niet lukken, je kunt niet twee keer dood gaan en ook nog eens in twee verschillende oorlogen. Misschien dat er in de Eerste Wereldoorlog geen kinderen doodgegaan zijn?

“Kent iemand dan misschien het meisje dat zo bekend geworden is door de Zuid-Afrikaanse Vrijheidsoorlog” vraagt hij dan. De kinderen kijken hem met een vragende blik aan, nee.. nooit iets van gehoord, daar weten ze niets van.

Dan vertelt hij over Lizzie van Zyl, het meisje van 7 jaar dat in april 1901 verhongerde in het Engelse concentratiekamp Bloemfontein in Zuid Afrika. Zij was één van de 35.600 blanke kinderen, jonger dan 15 jaar, die in die oorlog vermoord werden.

“Ze was een tenger, zwak kindje dat veel aandacht nodig had. Maar haar moeder hoorde tot de ongewenste groep omdat de papa van Lizzie zich niet had overgegeven. Daarom kreeg Lizzie maar de helft van het eten en moest ze al na een maand opgenomen worden in het kampziekenhuis. Hier hebben ze haar niet erg vriendelijk en goed verzorgd. De Engelse dokter en de verpleegsters verstonden haar niet, Lizzie sprak geen Engels en daarom hebben ze haar als een idioot behandeld, terwijl ze dat helemaal niet was! Op een dag begon ze te roepen: Mama, mama! Ik wil naar mijn mamma! Een mevrouw die Botha heette probeerde haar toen te troosten, maar toen kwam een van de verpleegsters eraan en die zei heel streng tegen haar dat ze zich niet met dat lastige kind moest bemoeien. Kort daarna stierf Lizzie van Zyl van de honger.”

Dat was wat de Engelse mevrouw Emily Hobhouse die tegen de oorlog van Engeland protesteerde over Lizzie schreef, de Anne van de Tweede (Boeren)Oorlog en wereldwijd bekend.

In elke oorlog sterven heel veel kinderen en het maakt niet uit wat voor kleur, soort, merk of geloof ze hebben. Er is niet een soort die altijd slachtoffer is of een soort dat altijd de schuldige is. Schuldig zijn de mensen die ze veroorzaken door de mensen voor te liegen en te bedriegen.

Oorlog zonder Anne of Adolf…

Ook dit jaar worden in Nederland op vier mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Een steeds kleiner aantal mensen in Nederland heeft deze oorlog meegemaakt. Mensen die aan het begin van de oorlog een peuter van 3 jaar waren zijn nu – in 2017 – 80 jaar. In 1945, aan het eind van de oorlog, waren het 7-jarigen die van de oorlog zelf, over het hoe en waarom die toen begon nauwelijks enig besef hadden.

Oorlog, het is sinds 1945 jammer genoeg niet uitgebannen of verworden tot een vergeten en in ongebruik historische gruwelijkheid. Het aantal mensen dat NA 1945 door oorlogsgeweld om het leven gekomen is, is een veelvoud van de Eerste en Tweede Wereldoorlog samen. Ook in de voorafgaande eeuwen hebben oorlogen aan honderden miljoenen mensen wereldwijd leed en lijden gebracht. Blanke, bruine, zwarte, gele mensen van elk mogelijk (n-on)geloof maar meer dan eens speelde en speelt religie hierin een bloederige hoofdrol.

Vredesonderwijs is meer dan het jaarlijks in herinnering brengen van een periode die bekend staat als Tweede Wereldoorlog en deze laten herleven. Er is geen sprake van uniek en absoluut slachtoffer- of daderschap. In de geschiedschrijving is absolute waarheid een absolute onmogelijkheid en on-gelijk aan werkelijkheid die slechts en enkel het geheel kan zijn van alle waarheden en onwaarheden tezamen, daarom ook is en blijft het van levensbelang om zelf te onderzoeken en te denken in plaats van na-volgen.

Stichting Vredesonderwijs Nederland organiseert op 29 april aanstaande van 19.00 tot 21.00 uur in Zalencentrum Lamain aan de Bosstraat 25 in Winschoten een lezing over oorlogen, oorzaken en aanleidingen in het algemeen. De kracht van de gedachte, de macht van de media, illusie en misleiding, het opwekken van de haat en het gebruik van oer-oude symbolen, ze komen aan bod op deze avond.

Iedereen is van harte welkom, de toegang is gratis en u krijgt een kopje koffie of thee aangeboden.

Voor meer informatie:

Stichting Vredesonderwijs Nederland
Mail: info@vredesonderwijsnederland.nl
http://vredesonderwijsnederland.nl/
https://www.facebook.com/vredesonderwijsnederland/
https://nl.linkedin.com/in/bertvanvondel

Vredesonderwijs Eexterbasisschool, Scheemda

Vrijdag 3 maart 2017 gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland, aan de kinderen van groep 7/8 van Eexterbasisschool in Scheemda een gastles Vredesonderwijs. Door zijn beeldende manier van lesgeven maakt hij van het vak Geschiedenis zo af en toe een cabaretvoorstelling en weet hij de kinderen mee te nemen in het verhaal. Bert dompelt de leerlingen onder in een geschiedenisdouche, vertelt over DES-kundigen vertelt van NA-denkers en over ZELF-denken, over waarheid, waan en werkelijkheid. Geeft voorbeelden van manipulatie, misleiding en bedrog uit eerdere oorlogen, over het gruwelijke propagandasprookje van mensenzeep uit de Eerste Wereldoorlog laat het heilige hout de klas rond gaan en Lotte mag proberen zelf te denken en te kiezen. Het was weer een enerverende ochtend, de kinderen waren een en al oog en oor.

“De vredesboodschap van Bert van Vondel

Dat oorlogen expres gemaakt worden weet bijna niemand. Bert brengt deze jonge mensen een verhaal om te onthouden, voor altijd! Dat oorlogen gemaakt worden op basis van leugens. Dat je altijd moet controleren of ze je niet voorliegen. Met drama, humor en ‘brutaliteit’ worden de kinderen op het verkeerde been gezet, om daarna de essentie van dit alles naar voren te laten komen: ‘Zorg dat er nooit weer een oorlog komt!’

Ineke Rutgers, leerkracht groep 7/8, Eexterbasisschool, Scheemda

Vredesonderwijs obs de Tandem, Zuidbroek

Op woensdag 1 maart 2017 stond Bert van Vondel voor groep 8 om een gastles te verzorgen over oorlog en vrede. De 28 leerlingen werden ondergedompeld in een les die iets had van een geschiedenisdouche en een soort van Bert Visscher conference. Bert viel haast letterlijk en figuurlijk met zijn les naar binnen en door zijn boeiende wijze van vertellen en kennis wist hij kinderen en leerkracht vanaf het eerste moment voor zich te winnen. “Denken dat je denkt, terwijl je gedachten herdenkt die anderen je eigenlijk voorgedacht hebben”.. het was een klein stukje van de ‘Denk-Tekst’ die op het digibord tevoorschijn komt.

Hij had het over ‘verdieping’ en ‘hoogtevrees’, over Sinterklaas & Dikke Piet en een rode regenboog.. hij zette het na-denken om in zelf-denken. Hij had het over echt- en nepnieuws, over leugens, waarheid en bedrog.

De kinderen als soldaat, met helm, geweer en wapen en Bert die als generaal speels de knoet zwaait, ‘Helm op, Helm af’. Iedereen is onder de indruk van zijn verhaal, zijn voorbeelden en de vele authentieke materialen die de kinderen mogen zien en aanraken. Eigenlijk is het geen gastles, maar een beleving.

“Wat begon met het hele ochtendprogramma over de kop gooien en een vreemde meester in de klas, eindigde vandaag in een levensles over burgerschap en heel enthousiaste kinderen. Meester Bert begon zijn les met ‘alles wat de kinderen al zouden weten’. Klinkt als goede start toch? DIM-model fase 1: terugblikken. Even kennis ophalen, om daar vervolgens wat extra informatie aan toe te voegen op een leuke manier. Kennis toevoegen op een leuke manier is vandaag zeer zeker gelukt. Het ‘even kennis ophalen’ bleek zich toch wat anders te ontwikkelen.

Tegen iedereens verwachtingen in werd de terugblik namelijk kern van de les; alle bestaande kennis werd eens flink onder de loep genomen. En oh wat bleek dat leerzaam te zijn! Kinderen leerden met name om zelf (na) te denken over alle informatie die ze krijgen en om een kritische houding aan te nemen, voordat ze kennis interpreteren als ‘waar’.

Vele denkfoutjes op het gebied van o.a. geschiedenis-weetjes werden door meester Bert proefondervindelijk en op een humoristische manier ontdekt in de klas. Dat resulteerde in een erg leuke en ontspannen sfeer. Bovendien maakte de enorme hoeveelheid aan concreet materiaal de kinderen betrokken tijdens de les, omdat de geschiedenis voor even écht in de klas werd gehaald.

Al met al een ervaring die door de kinderen werd omschreven als: heel leuk, heel leerzaam en misschien wel de leukste (geschiedenis)les ooit! Wat juf er van vond? Ik ben minstens net zo enthousiast!”

Lydia van der Burgh, leerkracht groep 8. obs De Tandem, Zuidbroek