Home » Vredesonderwijs (Pagina 3)
Categoriearchief: Vredesonderwijs
Geld verdienen, DOOD-gewoon!
De Verenigde Staten van Amerika gingen pas op 6 april 1917 meevechten in de Grote Oorlog, de oorlog die later de Eerste Wereldoorlog genoemd is. Maar, vanaf het begin ervan waren ze al op een andere manier actief.
Amerika leverde de geallieerde landen ontzettend veel oorlogspullen niet alleen wapens en munitie maar nog veel meer. Oorlogvoeren kost niet alleen ontzettend veel mensenlevens maar OOK ontzettend veel geld. Eigenlijk kun je wel zeggen dat het doodmaken van 1 mens veel geld oplevert en dat een liter mensenbloed net zo duur is als goud. Toen in 1914 de wereld in brand geschoten werd en mensen van alle landen tegen elkaar opgezet werden en de regeringen hun legers tegen elkaar lieten vechten maakten Amerikaanse bedrijven heel erg veel winst.
Toen Amerika in 1917 zelf mee ging vechten zorgde dat ervoor dat er in de rest van dat jaar alleen al 18.000 nieuwe Amerikaanse miljonairs geboren werden.
Fabrieken en banken verdienen enorme bedragen aan het doodmaken van mensen! Hier zie je hoe het oude spreekwoord ‘de en zijn dood is de ander zijn brood’ past.
Elke oorlog wordt expres gemaakt en veroorzaakt door mensen en groepen die geld en goud belangrijker vinden dan een mensenleven!
De Eerste Ster
Lang voordat het geloof geboren werd maakten de (heidense) mensen van toen al gebruik van tekens en symbolen om belangrijke kennis te bewaren. In die tijd bestond er geen internet, wikipedia of google en alle kennis moest opgeslagen worden in simpele leesbare tekens. De stand van de maan, zon en sterren waren belangrijk, want op die manier kon je zien wanneer je moest zaaien of oogsten. Ook werd in tekens vertelt hoe je het beste samen kon leven zonder ruzie. Deze tekens zijn voor een groot deel terug te vinden in het Rad (wiel). In het woord RAD vind je ook het woord RAAD (advies) terug. Hieronder zie je twee rad-tekens (een driehoek met de punt omhoog en een driehoek met de punt naar beneden) die tot het horizontale stippellijntje in elkaar geschoven worden.
Met deze twee driehoeken worden de man en vrouw bedoeld. Blauw voor de man, geel voor de vrouw. Al duizenden jaren vertellen deze tekens dat een veilige samenleving alleen kan bestaan als er een natuurlijk evenwicht is. Om in harmonie, vrede, veiligheid en voorspoed te kunnen leven moet het verbond tussen man-en-vrouw in balans zijn. Het teken van de Heidense Eerste Ster is zo belangrijk dat ook het Joodse geloof en de Islam dit teken gebruikt hebben. In het Joodse geloof wordt vertelt dat David achtervolgt werd door soldaten van koning Saul. Hij verstopt zich in een grot en een reusachtige spin maakt dan snel een web met zes punten voor de ingang. Door dat spinnenweb geloven de achtervolgers niet dat er net voortijd nog iemand in die grot gevlucht is. In het Joodse geloof hebben ze daarom de Heidense Eerste Ster Davidster genoemd. Hetzelfde verhaaltje vind je ook terug in de Islam als Mohammed onderweg is naar Jathrib. Eigenlijk gebeurt daar precies hetzelfde, ook hij wordt in het verhaal achterna gezeten door soldaten, vlucht een grot in en ook hier komt er een spin die de grot met een web dicht spint.
Vredesonderwijs Kleine Dollard, Winschoten
“Op 18 mei 2017 is Bert van Vondel de gehele morgen bij ons op school geweest om te vertellen over geschiedenis. Hij behandelt de periode van de Eerste- tot en met de Tweede Wereldoorlog. Maar bovenal maakt hij de kinderen duidelijk dat ze alles kritisch moeten bekijken en niet alles voetstoots aannemen.
Hij maakt veel gebruik van aanschouwelijk materiaal. Dit was een boeiende ochtend voor de kinderen, ze hebben hier ook echt van genoten.
Bert komt al vele jaren bij ons op school om deze geschiedenisles te geven. We hopen hier zeker ook in de toekomst mee door te kunnen gaan”
Koos Hageman – leerkracht groep 8, De Kleine Dollard, Winschoten
Vredesonderwijs Theo Thijssen, Sappemeer
“Op woensdag 17 mei 2017 was Bert van Vondel te gast op de Theo Thijssenschool in Sappemeer. Hij heeft de kinderen en de meester meegenomen op een reis door de geschiedenis. We hebben van 8.30 tot 12.30 ontdekt dat we niet zomaar alles moeten geloven wat ons wordt voorgehouden. Niet nadenken, maar zelf denken. Niet zomaar van alles aannemen, maar zelf controleren of het klopt.
Bert vertelt een fascinerend verhaal. Hij weet de klas te boeien met heel veel informatie, die voor kinderen goed te begrijpen is. Met een heleboel bijzondere spullen, zoals helmen, geweren, kranten en foto’s, maakt hij het verhaal nog aanschouwelijker voor kinderen.
Hij heeft laten zien waarom de geschiedenis zo belangrijk is; je kunt er iets van leren. Als je iets wilt veranderen, moet je begrijpen hoe en waarom dingen zijn gebeurd. Leugens, propaganda en desinformatie zijn van alle tijden en de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar.
(Leerlingen beelden de American-Stiff-Arm-Salute’ uit welke in 1892 met goedkeuring van president Benjamin Harrison op ‘Columbus Day’ – de Amerikaanse nationale eenheidsdag – als begroetingsceremonie op de openbare scholen in Amerika werd ingevoerd. Onder deze armgroet trok Amerika in 1917 ten strijde.)
Bert neemt ons mee van de Boerenoorlog, via WOI en WOII naar de conflicten in de huidige tijd. Hij laat zien dat je deze gebeurtenissen niet los van elkaar kunt zien en dat geld en macht er de belangrijkste drijfveer achter is.
Ik hoop dat de kinderen door deze ervaring hebben geleerd zich niet te laten beïnvloeden en zelf te denken. Een aanrader voor elke school.”
Niels Cremer – leerkracht groep 8, Theo Thijssenschool, Sappemeer.
Vredesonderwijs Burg. Verkruisenschool, Muntendam
Op woensdag 3 mei 2017 verzorgde Bert van Vondel op Burg. Verkruisenschool een ochtend lang Vredesonderwijs. Ook op deze school is het al haast een jaarlijks terugkerende traditie dat hij de kinderen van groep 8 meeneemt in een spannende geschiedenisdouche over oorlog en vrede. Hij vertelt hen over zelf denken, kritisch zijn en altijd je ogen open houden. Bert is echt een verteller, hij neemt de kinderen en de leerkracht vanaf het eerste moment letterlijk mee ‘back-to-the-future’. Hij had het over ‘verdieping’ en ‘hoogtevrees’ en natuurlijk kwam Sinterklaas met die Dikke Piet ook even langs, net als het Heilige Hout dat uit de rode theedoek tevoorschijn getoverd werd. Hij had het over echt- en nepnieuws, over leugens, waarheid en bedrog. Het leugenverhaal van Nayirah Al Sabah en ook de wikileaks-film van Bradley Manning kwam tevoorschijn op het digibord. Het was – ook dit jaar weer – een zeer geslaagde ochtend.
“Beste Bert van Vondel,
De les was erg indrukwekkend en vooral interessant. Toen ik jouw kant van de verhalen hoorde was ik verbijsterd dat oorlog zo ging en gaat! Wat moet het vreselijk zijn geweest voor al die mensen, de mensen die alles zijn verloren. Het stukje dat je vertelde over je overleden zusje, raakte me wel erg en het aller ergste vond ik het filmpje met de helikopter.
Ik vind het goed dat jij tijd maakt om kinderen van onze leeftijd verhalen te vertellen over de geschiedenis. Ik heb me geen moment verveeld! En ik heb zoveel nieuwe dingen geleerd die ik waarschijnlijk nooit meer ga vergeten. Namens de klas: we zouden het heel leuk vinden als je nog een keer zou komen. Ik hoop dat jij mensen aan het denken zet om de wereld te verbeteren. Ik denk dat je ver zou komen.
Mijn complimenten, echt waar! Respect! Ik heb de hele les geconcentreerd geluisterd en gekeken. Ik vond het erg leuk dat je er was en dit allemaal wilde vertellen.”
Met vriendelijke groet,
Ilse Veldhuizen – leerling groep 8, Burg. Verkruisen school, Muntendam
Stil-staan – dodenherdenking Meeden
Het 4-mei comité had mij gevraagd te spreken tijdens de Nationale Dodenherdenking in Meeden in 2017. ‘De kracht van het persoonlijke verhaal’ was het thema en in een korte toespraak heb ik het korte leven van mijn zuster Sophia Pieternella van Vondel verwoord voor de aandachtig luisterende aanwezigen.
Stilte..
Vanavond heb ik je genoemd,
heel even laten herleven,
ten overstaan van honderden,
was jij even nieuw oud-nieuws,
zes minuten lang,
het meisje van vak 13-F-3.
Heb natijd bij kransen en gedichten,
staand bij de klokkentoren
jouw liedje in mn hoofd
gezongen in de stilte.
4-mei gedicht – Foute Keuze
In 2012 deed 15-jarige Auke de Leeuw uit Helmond mee aan de dichtwedstrijd van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Auke schreef een heel bijzonder gedicht, hij schreef over zijn eigen familie, over zijn oma, haar kinderen, zijn oudooms en oudtantes, en welke keuze zij gemaakt hadden. Hij schreef over de keus die oom Dirk Siebe gemaakt had, die dacht anders dan zijn boers, anders dan zijn moeder en hij dacht dat zijn keus goed was. De broers van Siebe Dirk waren in het Verzet gegaan, zelf was hij in het Duitse Dienst gegaan en dat was ‘fout’. Dirk Siebe stierf aan het front in Rusland.
De 15-jarige Auke vond dat wanneer je van de geschiedenis wilt leren, je alle kanten van de oorlog moet zien, of het nu goed of fout is. Hij wilde niets goed praten. Hij wilde zijn oudoom ook niet herdenken, maar stilstaan bij het feit dat zijn oudoom een foute keuze maakte. Auke schreef het gedicht ‘Foute Keuze’. Nine Nooter, directeur van het Comité 4 en 5 mei vond het een mooi en moedig gedicht en Auke kreeg de tweede prijs. Op 4 mei 2012 mocht hij tijdens de dodenherdenking zijn gedicht oplezen op de Dam, nadat de winnaar Charlotte Fontijne haar gedicht had voorgelezen.
Maar dat.. ging niet door!
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) protesteerde, dat gedicht mocht niet. Volgens de adjunct-directeur Esther Voet was het gedicht van Auke een foute keuze. Het CIDI vond het niet kloppen, alle aandacht moest gaan naar oorlogsslachtoffers. Auke mocht zijn verhaal niet vertellen en dat was heel erg jammer. Auke liet met zijn gedicht zien dat in een oorlog alleen maar slachtoffers vallen. Iedereen heeft een moeder en vader en die huilen als hun kind sterft. Elke oorlog is een misdaad, het is belangrijk ze te voorkomen en te leren hoe dat ze worden veroorzaakt. De machtige groepen en mensen die ze veroorzaken DIE moeten veroordeeld worden, niet de mensen die daardoor in een oorlog meegetrokken worden, of ze nu aan de ene kant of de andere kant sterven.
Foute Keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.
Auke
Leugens dodelijker dan kogels
Hoe was het toch mogelijk dat miljoenen Duitsers ‘zomaar’ in de jaren ’30 achter een Oostenrijkse korporaal aan liepen? Ja, over Adolf Hitler, nazi’s en joodse geschiedenis is sinds die tijd veel vertelt. Maar hoe ontstaan oorlogen eigenlijk, voor die tijd en nu? Er sterven nu in 2017 honderdduizenden mensen in bijvoorbeeld Jemen, Oekraïne en Syrië. Adolf Hitler is al lang dood, de Duitsers van nu zijn nu onze beste buren en toch is er overal op de wereld oorlog. Wat doen ‘we’ niet goed? Zien we iets over het hoofd?
Op zaterdagavond, 29 april, geeft Bert van Vondel namens Stichting Vredesonderwijs Nederland een lezing over het ontstaan van oorlogen, over de oorzaken en aanleidingen in het algemeen. Hij nodigt iedereen uit om langs te komen in Zalencentrum Lamain aan de Bosstraat 25 in Winschoten. Iedereen krijgt een lekker kopje koffie aangeboden en vanaf 19.00 uur begint Bert met zijn verhaal. “Elke oorlog is het gevolg van misleiding en bedrog”, het is een van de uitspraken van Bert. “Je wordt voorgelogen waar je bij staat, eigenlijk wordt je elke oorlog in-gelogen. Geen mens wil oorlog. Neem de Eerste Wereldoorlog, het was midden in een warme zomer dat de wereld onverwacht midden in een vernietigende oorlog terecht kwam. De mensen van toen vertelden dat ze letterlijk ‘in volle vrede overvallen’ waren. Ook nu leven we in een gevaarlijke tijd en als we niet oppassen zou het zomaar kunnen dat we ‘in volle vrede’ worden overvallen.”
Op zaterdagavond staat Bert stil bij de invloed van propaganda en de vorming van de publieke opinie, de rol die Fake-news daarin heeft, over manipulatie, misleiding, het opwekken van haat en over hoe het denken & weten beïnvloed wordt.
Het zijn de vuurwapens waarmee de mensen elkaar afmaken, maar het zijn de vernietigende woorden die de strijd laten beginnen.
“Oorlogen zitten gewoon anders in elkaar dan de meeste mensen denken. Ze komen niet vanzelf of per ongeluk, ze worden welbewust gemaakt volgens een eeuwenoud en simpel recept. Leugens zijn daarin de belangrijkste ingrediënten. Als in vrede maar 1% van alle energie en geld gestoken zou worden, zou oorlog tot het verleden behoren. Dat klinkt wel simpel maar als we ermee beginnen om niet alles te geloven maar beginnen met controleren voordat we reageren, dan zijn we al een heel eind op de goede weg”, aldus Bert.
U bent ook van harte welkom, Bert nodigt u uit op een kop koffie of thee. Hij neemt u van 19.00 tot 21.00 uur mee in een geschiedenisdouche, eerder een voorstelling, laat u van alles en nog wat horen en zien en de toegang, die kost niets.
Vredesonderwijs De Meentschool, Winschoten
Woensdag 19 april 2017 gaf Bert van Vondel, gastdocent van Stichting Vredesonderwijs Nederland een gastles aan de kinderen van de zmlk De Meentschool in Winschoten. De leerlingen en leerkrachten van vier groepen waren benieuwd naar deze ochtend, ze hadden er over gelezen en de kinderen keken er naar uit. Om kwart over 8 stonden al een paar potige leerlingen paraat om de meegebrachte spullen vanuit de auto in de klas te brengen.
Zodra Bert van wal stak kreeg hij de kinderen helemaal mee in het verhaal. Ze waren geboeid en ondergingen de douche aandachtig en waren van begin tot eind een en al oplettend oor & oog. Dat Polen in 1914, voorafgaand aan WOI, niet op de kaart stond viel bij enkele leerlingen direct op. “Waar is Polen, je bent een land vergeten”. Sinterklaas die met zijn rode puntmuts op en rode jurk aan op een beschimmeld paard de klas in trok en het Heilige Hout dat rond ging. Een enthousiaste groep kinderen die de essentie van zijn verhaal wisten uit te filteren: geloof niet zomaar iets, maar controleer alles!
“Wat een super leuke, inspirerende ochtend! Vanaf het begin hadden de leerlingen de volle aandacht voor Bert zijn verhaal. Een boeiende manier van vertellen met veel humor! Veel informatie, veel interactie met de leerlingen.
Bedankt voor deze leerzame ochtend!”
Team zmlk De Meentschool – Winschoten
Natasja Sanders – leerkracht VSO (12-15 jr)
Oorlog zonder Anne of Adolf!
In mei van dit jaar is het meer dan 77 jaar geleden dat Nederland met de inval van de Duitse troepen bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raakte. Na vijf jaren bezetting was ook voor Nederland de oorlog voorbij en kon de bevolking haar wonden likken. Nu, in 2017, zijn er nauwelijks nog Nederlanders die uit eigen ervaring kunnen getuigen van die periode. Ouderen die nu de respectabele leeftijd bezitten van 80 jaar waren aan het begin van de oorlog peuters van 3 en bij afloop ervan 8 jaar oud.
Jaarlijks wordt in Nederland op 4 mei aandacht geschonken aan deze gruwelijke periode die aan zoveel mensen het leven heeft gekost. Wat steeds meer aan het collectief geheugen lijkt te ontglippen is het drama van de (meer dan een) Hongerwinter waaraan een schrikbarend groot deel van de Nederlanders blootgesteld waren. Met name de inwoners in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht werden hierdoor zwaar getroffen. De Noordelijke en Oostelijke provincies hadden niet of nauwelijks te lijden van het hongerspook en verleenden ruimhartig en voor zover mogelijk steun aan de door honger en gebrek gekwelde landgenoten Dat 3.500.000 Nederlanders hongerden, 250.000 aan hongeroedeem leden en dat vele tienduizenden kinderen, vrouwen en zwakken aan gebrek, ziekten en honger gestorven zijn is voor de meeste Nederlanders onderhand een onbekend gegeven.
De ondergrondse en illegale verzetskrant Het Parool besteedde hier in een speciaal bulletin van 30 september 1944 aandacht aan. Onder het kopje Nederland is er slechter aan toe dan Frankrijk en België meldde ze: “De correspondent van een Amerikaansch persbureau, die zich thans in Eindhoven bevindt, schrijft, dat het Nederlandsche volk in dezen oorlog meer geleden heeft dan eenig ander volk in Europa. Hij trof in ons land grootere armoede aan dan hij sinds de landing in Noord-Afrika had meegemaakt. Ook in Frankrijk en België was de toestand slecht, maar toch niet te vergelijken met de toestand hier. Er is in Nederland niet voldoende voedsel, geen kleeren (zelfs niet “zwart”), geen brandstof, geen luxe. De menschen schijnen, volgens dezen correspondent, geleefd te hebben van de voortbrengselen uit hun moestuintje.”
Hoe schrijnend de hongersnood in Nederland was werd o.a. duidelijk tijdens het Neurenberger-proces. De goed geïnformeerde Franse aanklager mr. Mournier noemde tijdens het proces in februari 1946 het getal van totaal 125.000 Nederlandse hongerwinter-doden. Arthur Seyss-Inquart, de toenmalige Rijkscommissaris van Nederland verklaarde tijdens de ochtendzitting op 10 juni 1946 als volgt: “Ik geloof dat Nederlanders eind 1944 en in 1945 in concentratiekampen en gevangenissen meer voedsel kregen dan de Nederlanders in het westen van het land, de Nederlanders leden werkelijk honger.”
Een van de duizenden Nederlandse hongerslachtoffers was het zusje van Bert van Vondel, voorzitter van St. Vredesonderwijs Nederland. Als gastdocent geeft Van Vondel al meer dan 11 jaar lang Vredesonderwijs aan o.a. kinderen van het basis en voortgezet onderwijs. Op 27 november 2013 werd op zijn initiatief door burgemeester Pieter Smit van de gemeente Oldambt officieel het – door kunstenares Erlinde Stephanus – geschilderde Hongermonument Protect Me onthuld.
Op zaterdag 29 april aanstaande geeft Van Vondel namens de stichting een lezing over oorlogen, oorzaken en aanleidingen in het algemeen. Voorafgaand en na de Tweede Wereldoorlog is het oorlogsspook nog steeds levend. Iedereen is van harte welkom van 19.00 tot 21.00 uur in Zalencentrum Lamain aan de Bosstraat 25 in Winschoten waar Van Vondel onder de titel Oorlog zonder Anne of Adolf! nader ingaat op oorlog in het algemeen. De kracht van de gedachte, de macht van de media, illusie en misleiding, het opwekken van de haat en het gebruik van oer-oude symbolen, ze komen aan bod op deze avond. De toegang is gratis en krijgt elk een kopje koffie of thee aangeboden.