Home » Columns » Autostress

Autostress

DAT had hij, vertelde hij me toen we samen bij hem aan de slubber waren. Terwijl hij zijn zwarte koffie naar binnen kauwde zoog ik voor de verandering eens aan een mok marokkaanse munt thee.

Z’n vw-golf leek al jaren geleden overleden en verkeerde cosmetisch gezien steeds meer in staat van ontbinding, maar technisch gezien kwam hij tot nog toe zonder veel kleerscheuren door de keuring.

Het kostte af en toe wel iets maar ja, hij is zo aan die barrel gehecht maar nu werd het hem toch wel iets te gortig. Zijn aftandse diesel mocht hij in steeds meer steden niet meer naar binnen sturen, tenminste als hij niet automatisch een gepeperde nota op de mat wilde hebben voor een gepleegd miljeuhdielikt.

Door groene ideologie verblinde en klaarblijkelijk autistisch gemankeerde activistische bestuurders maken een steeds groter deel van Europa wolfgerecht & kikkerproof en scheppen daarmee voor mens en dier een steeds onherbergzamer en onleefbaarder CO2 neutraal leefgebied. Maar dat is weer een ander verhaal. Hij mag blij zijn dat hij niet in Songdo woont, een stad in Zuid-Korea, daar was hij niet eens bij in de buurt gekomen met die stinkende gifgolf van hem.

Songdo is een voor Klima Klebers tot leven gebrachte en vleesgeworden natte droom, een stad waarvan genderneutrale groene gleuvers bijkans een stijve plasser krijgen. Songdo IBD – voluit Songdo International Business District – is de eerste volledige Sustainable City ter wereld. EIGENDOM van de investeerders en hun beleggers!

Een perfecte CO2 neutrale, groene, stad met alles wat je maar wensen kunt op loopafstand. Binnen tien tot vijftien minuten ben je letterlijk overal waar je kunt en mag komen. Een superveilige Higtech stad, een Smart City pur-sang waar l e t t e r l i j k ALLES per app aangestuurd en gecontroleerd wordt, de toegang tot de woontorens, de appartementen, het verkeer en openbaar vervoer.

Met ontelbare camera’s in elke hoek, binnen en buiten en dat allemaal centraal en digitaal gecontroleerd, wordt Songdo sociaal en maatschappelijk volledig beheerd. Meer dan 170.000 Zuid-Koreaantjes worden – van groot tot klein – dag en nacht op de voet gevolgd. Meer dan 25 kilometer fietspaden en letterlijk overal oplaadpunten voor digitale diesels.

Parkeerovertredingen worden automatisch geregistreerd en bijbehorende boetes simultaan verzonden, nee, zo’n stinkdiesel maakt daar geen enkele kans. Elke overtreding, misdaad, maar ook of de bus op tijd rijdt, verkeersongelukken, allemaal zo prachtig, de ambulance is bijkans al onderweg voordat je tot 112 kunt tellen. Vuilnis? Dat kiep je – volledig app-gestuurd – in een acht kilometer ondergrondse stofzuigertunnel waar alles per soort, hoeveelheid en gewicht geteld, gecontroleerd voor hergebruik gescheiden en in rekening gebracht wordt.

Geen Tesla Vuilnisdumper te bekennen. Als klap op de vuurpijl houdt een heus kindervolgsysteem minutieus bij waar al die mini-Koreaantjes ongecontroleerd heen dribbelen, stel je toch eens voor dat er eentje stiekem gesnaaid wordt. Songdo stond niet maar-zo boven de grond, beter gezegd op een speciaal daartoe ingepolderd Koreaanse kuststrook. In 2001 kreeg een Amerikaans consortium het groene licht om dit megaproject uit de zee te tillen.

Een trio projectontwikkelaars smolten zich samen om dit te realiseren, Gale International, POSCO (US Steel) en Morgan Stanley Real Estate namen elk voor respectievelijk 61, 30, en 9% deel in het 400 miljard dollar tellende project, dit alles ontworpen door Kohn, Pedersen Fox Association. In 2005 konden ze het eerste feestje vieren, er stond wat boven de grond en vanaf dat moment ging het finaal de lucht in.

Nieuwsgierig naar die kapitale spelers en hun achtergrond? Gale International werd bijvoorbeeld in 1922 van de grond getrokken door makelaar en verzekeringsagent Daniel Gale die verbonden lijkt te zijn aan de in begin 1600 in Engeland geboren en van daaruit overgevaren oermoeder Mary ‘Prior’ Mitchel. Wie daartoe lust, zin of tijd heeft kan langs feminale bloedlijnen het na-zaad volgen via Hannah, Sarah, Jacob, Joseph, Samuel, Eleazar, Rebecca, Benjamin, Gideon, Nathan, Moses etc. het lijkt haast een genealogisch Sefardisch naslagwerk, daar doet het mij tenminste aan denken, maar dat is oud-en-ander-nieuws.

Het zijn in elk geval mensen geweest die Goed in Geldzaken zijn en waren, want ja, money makes the world go round! Gale International doet het dan ook goed en heeft zich in de afgelopen jaren op haar beurt weer geassimileerd met goud-, geld- en onroerendgoed handel(aren) als Theodore Hall (langs zijlijnen denkelijk iets met Walraven van Hall, zogezegd de ‘bankier’ van het Nederlandse ‘Verzet’) en Morgan /Stanley, c.q. de zakenbanktak van JP Morgan.

Hoe dan ook.. lekker Groen in elk geval, lekker Sustainable en een miljarden business die ook wel Green Deal genoemd wordt. Maar, zoals Bachman Turner Overdrve in ’74 al zong: You Ain’t Seen Nothing Yet want in 2009 werd door hen en op verzoek bij conculega China in de provincie Hunan een nieuw project uit de grond getrokken, Meixi Lake., daarover is het laatste en eerste woord nog lang niet gesproken.

Misschien dat ze het daar ietsje anders aanpakken en van Songdo-fouten leren en het vanuit een ander perspectief benaderen? Dat er gekeken en ontworpen wordt naar menselijke behoeften en wensen en de mens niet ondergeschikt maken in plaats zoals bij Songdo waar de inwoners in wezen in dienst zijn van het mechanisme, waar zij moeten bijdragen en afgerekend worden aan de prestaties van de stad als organisme, in wezen een supplementair onderdeel zijn van Songdo. Ze hebben niets (meer) te klagen maar wie zijn oren opent hoort geluiden die het wonen DAAR vergelijken met het wonen in de Oekraïense Ghost-Town Chernobyl.

Je kunt kunt mooi lullen zegt hij als hij zijn koffie naar binnen geprakt heeft, zijn vervoersprobleem is er niet door verminderd. Zo’n Teutoonse Roller heeft toch altijd wel zijn voorkeur, geen stokbrood Twingo, die dingen roesten al op de folder vind hij, daarvan krijgt hij juist Autostress.